ARRESTATIE

boeiendHet viel mij op dat er in de terminal veel mensen met een uniform van de douane rondliepen. Toen ik in de gebedsruimte kwam, stond een man wijdbeens met zijn handen tegen de muur, terwijl iemand in het uniform van de douane hem aan het fouilleren was. Mijn mond viel open. Wat was hier aan de hand? Ik werd de gebedsruimte uitgeduwd, door nog iemand anders. Deze persoon vertelde mij dat er een grote oefening gaande was. Personeel in opleiding, die bij de douane zouden gaan werken. Vandaar al die uniformen. Hij zei, wat ze nu aan het doen zijn, dat mag helemaal niet. Iemand aanhouden in een gebedsruimte. Als er in een kerk een dienst bezig is, mag niemand daar ingrijpen, dat staat in de wet. Dit is dus even een leerpuntje voor ze. Ja, de kerk, of een gebedsruimte is een vrijplaats. Daar mag je bidden, en niemand, zelfs de douane of de politie mag dat verstoren. Wat goed, om daar nog eens op gewezen te worden. We leven in een land met vrijheid van godsdienst, niemand mag een ander verhinderen, daar uiting aan te geven. Ook dat hoort bij de opleiding van een douanier. Ik heb ze verder veel succes bij hun opleiding gewenst.

Mirjam van Nie.