CLIENTENRAAD


In de terminal sprak ik een man die op vakantie ging naar Portugal. Ik vertelde dat ik luchthavenpastor ben, en dat er een gebedsruimte is op het vliegveld. Bij het woord “gebedsruimte” werd er bij hem iets losgemaakt. Hij vertelde dat hij lid was van de cliëntenraad in het ziekenhuis. De directie van het ziekenhuis wilde de gebedsruimte sluiten. Schandalig vond hij dat. Hij begon uitgebreid te vertellen over hoe belangrijk het is in een ziekenhuis dat er een plek is waar mensen kunnen bidden, en dat hij zelf tijdens de ziekte van zijn vrouw daar zoveel aan had gehad. De cliëntenraad had geprotesteerd en gepleit om de gebedsruimte te behouden. Na veel gedoe was dat uiteindelijk gelukt. Ik was verbaasd te merken dat het woord “gebedsruimte” zo veel emoties kan losmaken. Maar het is altijd fijn om ook eens van een andere kant te horen, wat het belang van een gebedsruimte is.

Mirjam van Nie