Muziekdienst ‘De zeven laatste woorden’ Joseph Haydn Goede Vrijdag 19.00 uur

Goede Vrijdag -7 april -19:00 uur

Muziekdienst De zeven laatste woorden

Joseph Haydn schreef zijn muziekstuk ‘Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze‘ (1787) voor de bijzondere liturgische dienst op Goede Vrijdag in de Santa Cueva kapel in het Spaanse Cádiz. De muziek is gebaseerd op de zeven laatste woorden die Christus aan het kruis gesproken heeft volgens de bijbelse evangeliën.

Haydns instrumentale meditaties bij deze kruiswoorden zijn indringend en nodigen uit om stil te staan bij lijden en sterven van Christus. Passiemuziek in zijn zuiverste vorm.

De muziek wordt, in de versie voor strijkkwartet, uitgevoerd in een dienst in de Dommelhoefkerk, passend bij de oorspronkelijke bedoeling. De muzikale delen worden afgewisseld met korte gesproken meditaties over de kruiswoorden,

Het Gioia kwartet:
Ingrid Oosterveer – viool
Monique Greefkes – viool
Jan de Wit – altviool
Marielle Boekraad – cello

Deze muziekdienst is een gezamenlijke dienst van de Doopsgezinde, Evangelisch-Lutherse en Remonstrantse Gemeente in Eindhoven.

Dommelhoefkerk, Dommelhoefstraat 1A, 5613 EL Eindhoven
Voorgangers: Susanne Freytag & Esther van der Panne